Vrijwel iedereen in Nederland is bekend met Netflix – die geweldige streamingdienst waarmee je de populairste films en series kunt kijken. Netflix maakt het acceptabel om het hele weekend in je pyjama te blijven om je favoriete programma’s te bingewatchen.
Twijfel je of in 2023 het slim is om Netflix aandelen te kopen? Het aandeel is al explosief gestegen in de afgelopen jaren, maar je vraagt je waarschijnlijk af of het nog zo door kan blijven gaan in de toekomst. In dit artikel duiken we dieper in Netflix zodat jij kunt bepalen of dit het juiste moment is om aandelen Netflix te kopen. De vraag die in dit artikel centraal staat is: “Is het slim om in 2023 Netflix aandelen te kopen?” Dit vraagstuk gaan we in dit artikel beantwoorden.
Is 2023 het jaar om Netflix aandelen te kopen?
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag dienen we Netflix als bedrijf, omgevingsfactoren en koersontwikkelingen te analyseren. In deze analyse komt het ontstaan van Netflix aan bod. Verder analyseren we de financiële ontwikkelingen, zoals aantal abonnees, omzet en winst. Daarna analyseren we de markt en maken een inschatting van het marktpotentieel en analyseren we de concurrenten. Tot slot analyseren we de koersontwikkelingen uit het verleden, maken we met alle analyses samen een toekomstige koersvoorspelling en doen we een aanbeveling waar je het beste aandelen Netflix kunt kopen.
Netflix staat bekend als één van de ‘big-tech’-aandelen, waardoor er enorm veel interesse is vanuit zowel jonge- als oudere beleggers. Wil je de risico’s en het potentie van aandelen Netflix meewegen in je beleggingskeuze? Lees dan dit artikel en leer wat je moet weten voordat je begint met aandelen kopen!

Hoe is Netflix ontstaan?
Netflix is opgericht in 1997 door Reed Hasting en Marc Randolph. Het idee van Netflix is terug te voeren naar de film Apollo 13. Reed Hasting had die film gehuurd bij de lokale filmwinkel en verloor vervolgens de tape. Hij kreeg een boete van $40 voor het niet inleveren van de film. Terwijl Reed naar de sportschool reed en nadacht over de situatie, realiseerde hij zich dat de sportschool het perfecte bedrijfsmodel had om films te kijken. Sportschoolleden betalen een maandelijks vast bedrag, ongeacht hoe vaak ze trainen. Waarom zouden filmkijkers niet gewoon één vast bedrag betalen, ongeacht hoeveel films ze bekijken? Netflix werd geboren.
Netflix begon als een dvd-service. Klanten konden 1 tot 3 dvd’s tegelijk ontvangen per post. Het dvd-programma was zo succesvol dat Reed zich afvroeg of het de moeite waard was om daarnaast een streamingdienst te lanceren – dit was een slimme zet. Het streamen van on-demand media is één van de grootste veranderingen ooit in de entertainmentindustrie. Netflix werd gelanceerd als ’s werelds eerste online dvd-verhuurwinkel, met slechts 30 medewerkers en 925 titels beschikbaar – op dat moment bijna de volledige dvd-catalogus. De wijze waarop consumenten naar media kijken is sindsdien compleet veranderd.
Dvd-spelers waren eind 2001 een populair cadeau voor de kerstverkopen, en de vraag naar dvd-abonnementsdiensten groeide. Netflix werd een naamloze vennootschap in 2002 en verkocht daarmee 5,5 miljoen aandelen tegen $15,00 per aandeel. In 2003 boekte Netflix zijn eerste winst en in 2005 waren er 35.000 verschillende films beschikbaar. Netflix verscheepte in dat jaar elke dag 1 miljoen dvd’s.
De transitie van Netflix naar streaming services

In 2007 lanceerde Netflix het streaming-mediaservice. Video on demand werd via het internet geïntroduceerd. Er waren slechts 1.000 films beschikbaar voor streaming, terwijl er meer dan 100.000 beschikbaard waren op dvd. Netflix overwoog al langer om films online aan te bieden, maar pas medio 2007 waren de datasnelheden en bandbreedtekosten voldoende om klanten in staat te stellen films te downloaden.
Het eerste idee van Netflix was een ‘Netflix-box’ die ’s nachts films download en die je de volgende dag kunt bekijken. Maar nadat Netflix had gezien hoe populair de streamingdiensten zoals YouTube waren (ondanks het ontbreken van HD inhoud), werd het concept van het hardware apparaat geschrapt en vervangen door een online streamingconcept.
Hoe ontwikkelt Netflix zich?
Er is een flinke groeiontwikkeling bij Netflix te zien. Ze hebben zich de afgelopen 10 jaar keer op keer bewezen op zowel het aantal abonnees, de omzet die flink steeg en de winstgevendheid die steeg dankzij de verbeterde winstmarges.
Hoe ontwikkelen het aantal gebruikers van Netflix zich?

Waar Netflix in 2016 nog slechts 89 miljoen betalende leden had voor hun online streamingplatform, hebben ze in Q3 2021 al 214 miljoen abonnees. Dit is een groei in abonnees van 140% in een periode van 5 jaar tijd. In onderstaande grafiek ze je de groei van het afgelopen 5 jaar.
De grootste groei is met name te zien in het jaar 2020. Netflix is een aandeel dat flink profiteert van corona. Doordat mensen vaker thuis zitten hebben ze meer tijd om Netflix series en films te bingewatchen.
Hoe ontwikkelt de omzet van Netflix zich?

De omzetcijfers van Netflix zien er ook super goed uit. De afgelopen 5 jaar heeft Netflix een flinke groei in omzet doorgemaakt. De omzet was in 2016 nog €8,8 miljard, dit is uitgegroeid naar €24,9 miljard in 2020. Dit is een groei in omzet van 183% in een periode van 5 jaar tijd.
Wat direct opvalt aan de groei van 183% is dat de omzet sterker is opgelopen dan het aantal gebruikers (140%). Dit komt doordat Netflix in 2017 heeft besloten om de prijzen van het abonnement te verhogen. De prijsverhoging in 2017 zag er als volgt uit:
- Basic €7,99 – Prijs is gelijk gebleven
- Standaard €9,99 – Prijs is verhoogd naar €10,99
- Premium €11,99 – Prijs is verhoogd naar €13,99
Hoe ontwikkelt de winst van Netflix zich?
De winst van Netflix is in de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Waar het in 2016 nog slechts €379 miljoen winst genereerde, is dit bedrag opgelopen in 2020 naar €4.585 miljoen. Dit is een groei van 1.110% in een periode van 5 jaar.

De winst van Netflix is door het dak gegaan, vooral 2020 was weer eens een goed jaar. Netflix profiteerde dankzij de coronapandemie van een groot aantal nieuwe abonnees waar niet extra voor hoefde te worden geïnvesteerd. Het bedrijfsmodel van Netflix is ook eenvoudig op te schalen. Dit betekent dat als Netflix meer abonnees werft, dat de kosten hiervoor in verhouding niet even snel meegaan omhoog. Dit betekent dus dat bij een groei van nieuwe abonnees, de inkomsten vrijwel in zijn geheel bij de winst kunnen worden bijgeschreven.
In oktober 2021 weet Netflix weer een prijswijziging door te voeren. De prijsstijging heeft vermoedelijk te maken met de prijzen die concurrenten hanteren, zoals het snelgroeiende Disney+, Apple TV+ en Amazon Prime. In 2023 komt ook HBO naar Nederland met de streamingsdienst HBO Max. Hoeveel de prijzen stijgen? Daarbij hebben ze zich laten inspireren door de succesvolle prijsstijging in 2017. De prijswijzigingen zijn als volgt doorgevoerd:
- Basic €7,99 – Prijs is gelijk gebleven
- Standaard €10,99 – Prijs is verhoogd naar €11,99
- Premium €13,99 – Prijs is verhoogd naar €15,99
2 van de 3 abonnementen krijgen een prijsstijging van 1 en 2 euro. De verwachting is dat deze extra inkomsten ervoor zal zorgen dat het aanbod van Netflix concurrerend blijft ten opzichte van de andere partijen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de omzet (en de winstmarges) in Q4 van 2021 en in de periode daarna nog verder oploopt.
Hoe staat Netflix in de markt?
Netflix heeft kantoren in Canada, Frankrijk, Brazilië, Nederland, India, Japan, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk. Door deze wereldwijde spreiding laat Netflix zien dat ze de potentie hebben om in elk land een Netflix aanbod-op-maat te maken. Een aanbod-op-maat is doorslaggevend voor het succes van Netflix. Om te bepalen hoe groot de markt is waar Netflix in opereert, dienen we de belangrijkste markten eerst geografisch op te splitsen en te analyseren hoe Netflix de markt bediend.
Aantal abonnees per geografisch gebied
Netflix is voornamelijk dominant in de Verenigde Staten en Canada waar 53% van de huishoudens een Netflix abonnement heeft. De opvolger is Latijns Amerika, waar 33% van de huishoudens een Netflix abonnement hebben. Daarna komt Europa en Afrika, waar 15% van de huishoudens een abonnement heeft en in Azië heeft slechts 2% van de huishoudens een Netflix abonnement.
Marktgebied | Aantal abonnees | Aantal huishoudens | Percentage gebruikers |
---|---|---|---|
Verenigde Staten en Canada | 73,9 | 138,79 | 53% |
Europa en Afrika | 66,6 | 454,7 | 15% |
Latijns Amerika | 37,5 | 114,5 | 33% |
Azië-Pacific | 21,6 | 1.291,1 | 2% |
(Alle cijfers van het tabel hierboven zijn een meervoud van 1.000.000)
Netflix is niet beschikbaar in sommige delen van de wereld, zoals het vasteland van China, Syrië, Noord-korea en de Krim. Netflix wilt heel graag voet treden aan de Chinese markt, maar is tot op heden nog niet gelukt. De Chinese overheid censureert een deel van hun internet. Dit uit zich in dat ze bedrijven zoals Facebook, Twitter en Google buiten de deur houden. Het is Netflix in de afgelopen 5 jaar nog niet gelukt om de Chinese markt toe te treden, maar dit is iets waar ze in de toekomst nog wel naartoe willen.
Concurrenten van Netflix
Netflix heeft enorm veel concurrenten waar je rekening mee moet houden. De bekendste concurrenten wereldwijd zijn Disney+ en Amazon Prime. Verder heeft Netflix in Nederland ook te maken met lokale concurrenten, zoals Videoland en Pathé Thuis. Hieronder beschrijven we de specialiteit en de kosten van alle grootste concurrenten van Netflix.

Disney+
Disney+ zendt films en series van Disney, Pixar, Star Was, National Geographic, Marvel en Star aan. Disney+ heeft een exclusief recht op deze merken, waardoor ze de enige aanbieder blijven van deze films. Dit maakt Disney+ een eerste keus voor de liefhebbers van dit soort films.
De streamingdienst van Disney is opgericht in 2019 en ging vanaf de oprichting in de hoogste versnelling. In 2021 hebben ze al 103 miljoen abonnees geworven, wat ze een snelgroeiende bedreiging maakt voor Netflix.
Disney+ kost €8,99 per maand of als je een jaarabonnement neemt, dan betaal je €7,49. Qua prijsstrategie zitten ze vrijwel gelijk met Netflix. Netflix biedt namelijk hun dienst aan vanaf €7,99.

Amazon Prime Video
Amazon Prime Video is de streamingdienst van Amazon. Amazon Prime Video zendt kwalitatieve goede films en series uit tegen spotprijzen.
Amazon is in 2020 gelanceerd in Nederland en hebben vanwege die lancering een introductiekorting gegeven. Voor een bedrag van €2,99 per maand kun je alle films en series op Amazone Prime Video bekijken. Naast dat je Amazon Prime Video krijgt, krijg je als bonus ook Prime-verzending, Twitch Prime en Amazon Photos.
De synergie tussen Amazon, Twitch en Amazon Prime Video maakt deze streamingdienst een regelrechte grote concurrent waar Netflix tegen op moet boksen. Hoewel we zien dat Amazon Prime en Netflix allebei goed presteren op de Amerikaanse markt, bewijst dat deze partijen ook prima naast elkaar kunnen bestaan.

Videoland
Videoland is een naam die al langer bekend is in Nederland. Van 1984 tot 2010 was Videoland een Nederlandse winkelketen van videotheken. Sinds begin 2015 produceert RTL programma’s die exclusief te zien zijn op Videoland. De typische films van Nederlandse afkomst gericht op de jongere doelgroep draagt bij aan de grote successen van Videoland. Zo verschijnen er op Videoalnd documentaires en reality programma’s, zoals Temptation Island, Forca Koeman, OnlyFans Uncovered, De Bachelor en Take Me Out.
De kosten van een Videoland abonnement gaat vanaf €4,99 per maand. Je kijkt Videoland dan wel met reclames en je kunt de video’s niet downloaden. De Basic abonnement van Netflix kost €7,99, je kijkt dan wel reclamevrij. Als je reclamevrij naar Videoland wil kijken, dan ben je genoodzaakt om een Plus abonnement te nemen, wat ook €7,99 per maand kost.

HBO MAX
HBO en WarnerMedia hebben samen een nieuwe streamingdienst gelanceerd, namelijk HBO MAX. HBO Max is op dit moment nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar in de Verenigde Staten is het al een grote partij geworden in de concurrentiestrijd van streamingdiensten.
De concurrent van Netflix kost in Amerika op dit moment $14,99. Wanneer het streamingplatform naar Nederland komt, dan lijkt het te gaan stunten met Europese prijzen. Het is nog niet zeker, maar naar verwachting kun je HBO MAX tegen een abonnementsprijs van €5,99 – €8,99 per maand krijgen.
Qua aanbod heeft HBO MAX films en series van studio’s als Warner Bros., HBO, DC Entertainment en The CW. Ziggo Movies & Series is op dit moment nog zender voor HBO in Nederland. Vanaf 2023 veranderd dit naar alle waarschijnlijkheid. Bij toetreding van HBO MAX verliest Ziggo naar alle waarschijnlijkheid de rechten op het uitzenden van HBO films.
Is nu het moment om Netflix aandelen te kopen?
Om een goed beeld te krijgen bij of het nu een goed moment is om Netflix aandelen te kopen, bekijken we de belangrijkste factoren die hiermee samenhangen. Allereerst analyseren we de omzet- en winstprognose van Netflix. Verder analyseren we het koersverloop en duiden dit met gebeurtenissen. Het doel van deze analyses is om een goed gevoel te krijgen bij hoe de waarde van Netflix aandelen zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Wat verwacht Netflix in de toekomst aan winst te genereren?
Netflix | 2020A | 2021E |
---|---|---|
Omzet (in $ mrd) | 25 | 29,6 |
Ebitda (in $ mrd) | 16,6 | 6,7 |
Nettowinst (in $ mrd) | 2,8 | 4,7 |
Winst per aandeel ($) | 5,9 | 10,4 |
Koerswinstverhouding | 91 | 57 |
Dividend per aandeel | 0 | 0 |
Netflix verwacht in 2023 een koers-winstverhouding halen van 36, terwijl het nu op een enorme piek van 91 staat. Indien de koers-winstverhouding gelijk blijft in 2020 en de winst inderdaad zo fors toeneemt zoals Netflix dit verwacht, dan kunnen we een ruime verdubbeling van de koers zien binnen een periode van 3 jaar.
Netflix heeft een track-record waarbij ze hun eigen voorspellingen waarmaken, waardoor ze tot nu toe altijd hebben geleverd. Toch blijft het risico bij Netflix wel wat groeien, gezien de stagnerende groei in Noord-Amerika, door de toenemende concurrentie op het gebied van streaming is het moeilijk om prijsverhogingen door te voeren zonder het aanbod uit te breiden. Als oplossing komen de games van Netflix. De games van Netflix dienen zich nog wel te bewijzen voordat we kunnen zeggen dat dit een briljante zet is.
Kortom, een koers-winstverhouding van 36 in 2023 lijkt mij persoonlijk aan de forse kant door alle risico’s dat het bedrijf nog moet nemen. Aan de andere kant heeft Netflix vaker hoge verwachtingen weten waar te maken, dus zou het ook geen grote verbazing zijn als het ze weer lukt.
Hoe hebben Netflix aandelen zich in het verleden ontwikkeld?
Om een goed beeld te krijgen bij hoe het nieuws invloed heeft op Netflix aandelen analyseren we de prijsschommelingen van het aandeel en houden deze tegen persberichten aan. Op die manier krijgen we en goed beeld bij wat Netflix in het verleden heeft doorstaand.
2011: Netflix verliest 78% van haar waarde door de “Dear Netflix”-trend
Tussen juli 2011 en en november 2011 verloor het Netflix aandeel 78% van haar waarde. Het aandeel ging van $42,16 naar $9,48 per aandeel.

In 2011 leverde Netflix nog twee afzonderlijke abonnementen: Één voor streaming en de andere voor dvd-verhuur. Destijds betaalde gebruikers een bedrag van $7,99 per maand voor beide diensten. Netflix besloot om deze abonnementen los van elkaar splitsen, waardoor elk individuele dienst $7,99 kost. Gebruikers die zowel streamde als dvd’s huurde betaalde ineens dubbele kosten. Het resultaat? Veel ontevreden klanten die hun negativiteit uitte op social media. Dit zorgde ervoor dat er veel memes werden gedeeld, wat bekend stond om de “Dear Netflix” memes.

2013: Netflix aandelen stijgen 75% in één week door deal met Warner Bros. en Turner Broadcasting
In de week van 21 t/m 25 januari groeide de waarde van Netflix aandelen met 75% van $13,97 naar $24,22 per aandeel.

Deze deal zorgde ervoor Netflix gebruikers dat vanaf maart abonnees meer programma’s hebben om te bekijken. De deal met Warner Bros. en Turner Broadcasting zorgt er namelijk voor dat abonnees programma’s kunnen kijken van Cartoon Network, Adult Swim en Warner Bros. Deze producenten zijn bekend van het maken van animatiefilms voor de jeugd.
2015: Netflix aandelen stijgen met 140% binnen een periode van 6 maanden
In de periode van januari t/m juli in 2015 steeg de waarde van Netflix aandelen met 140% van $48,19 naar $115,81 per aandeel.

In april 2015 voegde Netflix een optie toe aan hun serie voor mensen met een visuele beperking – verhalende audo. Verhalende audio beschrijft wat er op het scherm gebeurd. Actiescènes, gezichtsuitdrukkingen, kostuums, omgevingen en veranderende scènes worden verteld. “Daredevil” is de eerste titel die deze optie krijgt – met een blinde superheld in de hoofdrol.
2018: Netflix aandelen stijgen met 110% binnen een periode van 6 maanden
In de periode van januari t/m juli in 2018 steeg de waarde van Netflix aandelen met 110% van $201,07 naar $418,97 per aandeel.

Op februari 2018 lanceerde The Cloverfield Paradox van Paramount Pictures de eerste trailer tijdens de Super Bowl. De horrorfilm is verschillende keren vertraagd, waardoor het pas maanden later zou verschijnen in de bioscoop. Om het proces te versneller heeft Paramounts besloten om de rechten te geven aan Netflix, dat bereid was veel geld uit te geven voor de film.
Vanuit het publiek kwam het tot een grote schrok dat de horrorfilm niet in de bioscoop werd gedraaid, maar alleen te zien was via Netflix. De film werd slecht beoordeeld (18%), maar het heeft flink de aandacht getrokken.
Op maart 2018 kondigde de Britse omroeper Sky een nieuwe overeenkomst met Netflix aan om het VOD-aanbod (Video On Demand) te integreren met Netflix. Klanten van Sky die VOD gebruiken kunnen Netflix titels naast hun reguliere Sky-kanalen bekijken.
Op april 2018 heeft Netflix besloten om niet deel te nemen aan de Cannes Film Festival. De Cannes Film Festival is een jaarlijks terugkerende filmfestival in Frankrijk. Leden van het festival hebben zich negatief uitgelaten over Netflix, doordat Netflix een grote bedreiging is voor bioscoop- en theaterbezitters. Verder zijn er regels opgesteld dat films pas 36 maanden na release in de bioscoop mogen worden uitgezonden op VOD. Netflix was het hier niet mee eens, waardoor ze besloten hebben om Cannes Film Festival de rug toe te keren.
Op mei 2018 maakte de CCO (Chief Content Officer) van Netflix bekend dat ze 85% van hun uitgaven gaan steken in het investeren in originele tv programma’s, films en andere producties. De grote focus op originele en exclusieve inhoud wordt gedreven door gunstigere economische omstandigheden.

2021: Netflix brengt mobiele games uit
Netfix maakt in de zomer van 2021 bekend dat ze videogames integreren in de Netflix app. Het integreren van een nieuwe dienst (videogames) aan de bestaande abonnementen geeft Netflix reden om meer geld te vragen voor de dienstverlening. Dat is een prachtige manier om meer groei te realiseren. Dankzij de grote abonneebestand van Netflix, waaronder veel vrouwen, zijn eenvoudige en prikkelende games die ook voor de mobiel zijn gemaakt mogelijk een gat in de markt. De hoge waardering van Netflix krijgt hierdoor meer fundament en het marktpotentieel vergroot.
Goede videogames maken is kapitaalintensief en tijdrovend, maar Netflix neemt het erg serieus. Netflix heeft oud-werknemers van EA en Facebook aangetrokken om dit onderdeel van het bedrijf in gang te zetten. Abonnees hoeven in eerste instantie geen extra geld te betalen voor de games. Mochten de games een groots succes worden, dan kan Netflix altijd nog de abonnement fee verhogen.
Jij als belegger hoeft op de korte termijn nog geen bijdrage te verwachten aan de inkomsten en resultatenrekening van Netflix. Het toevoegen van games aan het bedrijfsmodel van Netflix zie je alleen terug aan de uitgavenkant. Echter, voor de lange termijn kan dit wel weer veel inkomsten genereren.
Conclusie: Nu Netflix aandelen kopen, ja of nee?
Netflix heeft zijn succes te danken aan dat zij één van de eerste waren die videostreaming op de markt bracht. Dit gaf Netflix een zogenoemde ‘first-mover-advantage’. In de markt voor gaming hebben zij dit competitieve voordeel niet. Gaming is een competitieve markt waar gameplatforms zoals Blizzard en Steam al erg dominant zijn. Dankzij de cloudgamingservice van Nvidia (Geforce NOW) kunnen gamers spellen spelen op de cloud, waardoor de gamer geen dure hardware meer hoeft aan te schaffen om de nieuwste games te spelen.
Een groot voordeel dat Netflix heeft is het grote abonneebestand. Netflix gebruikers komen kosteloos in aanraking met de games die Netflix te bieden heeft. Nadat je een serie hebt gekeken kun je daarna even een spelletje spelen. Het is een logische zet voor Netflix. Netflix heeft zelf ook al meerdere keren aangegeven dat het gaming ziet als concurrentie voor het ‘spenderen van de vrije tijd’. Verder is de gaming-markt al jaren booming, wat enorm groeit en naar verwachting ook blijft groeien.
Of het realistisch is dat Netflix evenveel succes gaat hebben met het produceren van games als voor de series? Die vraag kunnen we helaas niet concreet beantwoorden. Alles valt of staat met de kwaliteit van de games en hoe goed dit aansluit op de doelgroep. Netflix kennende zetten ze alles op alles om dit tot een succes te brengen. Operationeel gezien is Netflix namelijk een super goed bedrijf.

eToro is door Beter Beleggen uitgeroepen tot de beste broker van 2023
Meld je aan en begin binnen enkele minuten met beleggen over de hele wereld tegen lage tarieven.
79% van de particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD’s met deze provider.