De vraag die in dit artikel centraal staat: “Is het slim om anno 2023 NIO aandelen te kopen? Of zijn beleggers te laat?” Dat gaan we in dit artikel uitvoerig onderzoeken.
Is 2023 het jaar om NIO aandelen te kopen?
Om antwoord te kunnen geven op de vragen analyseren we het bedrijf achter het NIO aandeel. De elementen die in deze analyse aan bod komen zijn een analyse van het bedrijf, de auto’s die ze aanbieden en hun toekomstvisie. Verder wordt er onderzoek gedaan naar hun strategische partners, macro-ontwikkelingen, zoals het o.a. coronavirus, die invloed hebben op de toekomst en koers van NIO aandelen. Daarnaast wordt er gekeken naar de grootste concurrent van NIO, namelijk Tesla en wordt er gekeken in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van concurrentie.
Om de analyse af te maken bekijken we de koers en wordt er een koersvoorspelling gedaan. Tot slot schrijven we een conclusie waarin we bepalen of we zelf NIO aandelen kopen of niet en via welke broker je dit het beste kunt doen, afhankelijk van of je kiest om te daytraden of voor de lange termijn belegt.
NIO en grote hoeveelheid beleggers wereldwijd geloven er heilig in dat zij de auto van de toekomst ontwikkelen. Wil je de risico’s en potenties van NIO aandelen meewegen in je beleggingskeuze? Lees voordat je begint met aandelen kopen het volledige artikel. Leer van A tot Z wat een belegger moet weten over dit revolutionaire bedrijf.
Wie is NIO?
NIO is opgericht door de 46-jarige Chinese ondernemer Bin Li in Shanghai. NIO is één van de eerste start-ups in China die actief zijn in het ontwikkelen van elektrische auto’s. NIO is opgericht in 2014. Toen heette het nog Next Car. Enkele jaren daarna hebben ze de naam NIO in het leven geblazen.
Wie is de doelgroep van NIO?
NIO richt zich met hun elektrische auto’s met name op de middenklasse. Dit kan verwarrend zijn, omdat NIO voornamelijk bekend is geworden door de speedmonsters die ze hebben gemaakt voor de Formule E (F1 voor elektrische auto’s). Dit is een PR-stunt wat tot een behoorlijk succes is gebracht, doordat de NIO EP9 in 2017 is uitgeroepen tot de snelste elektrische zelfrijdende auto ter wereld. Een mooie, snelle auto trekt nu eenmaal makkelijker de aandacht dan een gemiddelde Jan Modaal-auto. Maar vergis je niet. Jan Modaal is wel de doelgroep die NIO met hun auto’s wil bereiken.

Hoe draagt NIO bij aan verduurzaming?
Met de elektrische auto’s wil NIO bijdragen aan schonere lucht door de CO² uitstoot te verminderen. Dat NIO bijdraagt aan minder CO² uitstoot is terug te zien aan 2 elementen. Aan de ene kant zorgen zij ervoor dat er vanuit de markt minder vraagt komt naar fossiele brandstof, doordat NIO een goed alternatief is voor auto’s die rijden op fossiele brandstof. Dit zorgt voor een lagere import van olie en dus minder olieproductie. Naast het verlagen van de behoefte aan olie, stoot de elektrische auto ook aanzienlijk minder CO² uit. Volgens TNO rapport stoot een elektrische auto 35% minder CO² uit dan een auto op fossiele brandstof.
Hoe ontwikkelde het NIO aandeel zich tot een bedrijf met meer dan 9.000 werknemers?
In 2018 had NIO ongeveer 4.000 werknemers in dienst. In het jaar daarna hadden ze 7.500 werknemers en in 2020 telde NIO 9.000 werknemers. Deze 9.000 werknemers zijn verspreid over 19 verschillende landen in China, de Verenigde Staten en Europa. Kortom, binnen 2 jaar tijd wisten NIO uit te breiden met meer dan 5.000 werknemers.
Investeren in kennis en mankracht is hoognodig om zo’n revolutionair product op de markt te brengen. Een ander bijkomend voordeel is dat overheden hierdoor ook steeds meer betrokken raken bij NIO. Stel: NIO gaat failliet en 9.000 werknemers raken werkloos. Dan zou dit een aanzienlijk impact hebben op de maatschappij. Overheden raken hierdoor meer betrokken en bij een verdere groei zal dit alleen maar groeien. Een groei van het bedrijf in aantal werknemers is hierdoor vanuit meerdere opzichten een positieve ontwikkeling.
Welke NIO-auto’s zijn er op de markt?
NIO ontwerpt en produceert slimme elektrische voertuigen door onderzoek te doen naar kunstmatige intelligentie (AI) om op die manier de consumenten te kunnen bedienen met een volledig zelfrijdende wagen.
2017: Het eerste NIO model auto: NIO EP9

De eerste auto die NIO op de markt heeft gebracht is de NIO EP9. De visie die NIO had bij de bouw van deze auto is: “De snelste elektrische zelfrijdende auto ter wereld bouwen” en dat is gelukt. NIO EP9 vestigde een nieuw wereldrecord voor de snelste zelfrijdende auto op het circuit in Texas. De NIO EP9 behaalde tijdens het rijden van het wereldrecord een topsnelheid van 257 km/u. Door deze records te breken hebben ze een plek verdiend op het wereldtoneel wanneer het gaat om elektrische auto’s.

2017: NIO ES8
De NIO ES8 werd in 2017 door NIO op de markt gebracht. De auto beschikt over 2 elektromotoren die samen 653 pk leveren. De auto sprint van stilstand naar 100 km/u in 4,4 seconden. Met een volle accu kun je ongeveer 355 kilometer rijden.
Prijskaartje: €57.500
2018: NIO ES6

De NIO ES6 is later uitgebracht dan de NIO ES8, namelijk in 2018 en wordt daardoor gezien als de broer van de ES8. De ES8 kan in 4,7 seconden optrekken vanuit stilstand naar 100km/u. De ES6 heeft een actieradius van 510 kilometer, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de ES8.
Prijskaartje: €45.000
2020: NIO EC6

NIO komt in 2020 met een EC6 cross-over. Dankzij het grote 100 kWh accupakket kan de auto naar verwachting 615 kilometer rijden. Dit is weer een enorme verbetering van de voorgaande auto’s. Dat maakt de auto dan ook weer steeds interessanter. De EC6 trekt van 0 naar 100 km/u binnen 5,2 seconden.
Prijskaartje: €70.000
2021: NIO ET7

De NIO ET7, ook wel de ‘Tesla-killer’ genoemd, is de eerste sedan wat ze op de markt hebben gebracht. De opkomst van de NIO ET7 boezemt angst in bij sommige Tesla-aandeelhouders. Dit komt met name door het feit dat de 150-kWh batterij goed is voor een actieradius van 1.000 kilometer, waardoor het in 1 klap een grote concurrent is geworden van Tesla. De inhoud van de batterij is daarmee 50% groter dan die van de grootste Tesla.
Prijskaartje: €57.000
Strategische partners van NIO
NIO is erg afhankelijk van hun partners. Aan de ene kant moeten de partners voldoende capaciteit en schaalbaarheid hebben om mee te kunnen groeien met NIO. Aan de andere kant moeten ze ook betrouwbare partijen zijn. Als hier een rotte appel tussen zit, kan dit de toekomstige groei ernstig belemmeren. Laten we dus duiken in de belangrijkste partners van NIO.
Samenwerking tussen NIO en Total Energy Ventures

NIO en Total Energy Ventures zijn sinds 2018 officiële partners. Total Energy Ventures is het investeringsfonds van de oliegroep Total. Door deze samenwerking kan Total deel uitmaken van het innovatieve ecosysteem voor de mobiliteitssector in China. Daarnaast kan Total sterkere banden smeden met de top-innovatiespelers in China. Total Energy Ventures brengt waarde aan NIO dankzij hun beleggingsexpertise. De Total Groep brengt waarde aan NIO door hun wereldwijd geïntegreerde koolstofarme oplossingen.
Samenwerking tussen NIO en Mobileye (Intel)

NIO en Mobileye zijn sinds 2019 officiële partners, waarbij de productie van zelfrijdende voertuigen wordt geïndustrialiseerd. Mobileye is een organisatie met 1.700 werknemers en valt onder de moedervlag Intel. Intel is één van de grootste chipfabrikanten wereldwijd en heeft zich daardoor meerdere keren bewezen als een betrouwbare en sterke partner. Mobileye focust zich met name op de chips die worden gebruikt in de auto voor onder andere kunstmatige intelligentie (AI), deep-learning, crowdsourcing en om de hard- en software te maken die samenwerkt met zelfrijdende voertuigen.
Samenwerking tussen NIO en NVIDIA

NIO en NVIDIA hebben in 2021 aangekondigd dat de NVIDIA DRIVE Orin system-on-a-chip (SoC) is uitgekozen voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen, die geavanceerd geautomatiseerd rijden zal aanbieden.
William Li, oprichter van NIO, zegt het volgende over deze samenwerking: “De samenwerking van NIO en NVIDIA zal de ontwikkeling van zelfstandig rijdende slimme voertuigen versnellen. NIO’s in-eigen-huis ontwikkelde algoritmen voor autonoom rijden zullen draaien op vier toonaangevende NVIDIA Orin-processors, wat ongekende productieauto’s oplevert.”
Trends en gebeurtenissen omtrent NIO
Om een volledige inschatting te maken van de toekomst van NIO kijken we naar zoveel mogelijk trends en gebeurtenissen wat mogelijk een (grote) invloed kan hebben op de koers van NIO.
Welke invloed heeft de coronacrisis op het NIO aandeel?

Door de coronacrisis hebben in China een aantal weken de bedrijven dichtgezeten, waardoor de autobouwer de productie enkele weken stop moet zetten. Dit leidde als vervolg tot matige verkoopcijfers en verliezen die tot enkele miljarden dollars oplopen. Het leek er even op dat NIO het niet meer ging redden en de aandelenkoers stortte hierdoor drastisch in elkaar.
Gelukkig sprong het overheidsbedrijf Hefei City Construction and Investment Holding bij en gaf NIO een kapitaalinjectie van 1 miljard dollar. Dit was genoeg geld voor NIO om alle kortlopende schulden direct te dekken. Er is dus weer licht aan het eind van de tunnel voor NIO.
Verder zorgt de coronacrisis voor een dalende vraag naar NIO-auto’s. De autoverkoop is op zichzelf niet gedaald, maar er vindt wel een sterke verschuiving plaats van nieuwe auto’s naar tweedehandsauto’s. Tweedehandsauto’s zijn steeds meer in trek bij consumenten, terwijl nieuwe auto’s aanzienlijk minder worden verkocht. Deze ontwikkelingen dragen natuurlijk niet bij aan de verkopen van auto’s op de kortere termijn.
Een gevolg van het coronacrisis is dat mensen meer geld zijn gaan sparen. Deze extreme toename in het sparen van geld draagt er natuurlijk in bij dat er meer ruimte is voor het kopen van luxere producten. De vraag is hierbij natuurlijk of de elektrische auto’s van NIO op het must have lijstje staat van deze groep mensen.
Welke invloed heeft de trend duurzaamheid op het NIO aandeel?

Duurzaamheid is een hot item. Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor duurzame materialen, minder uitstoot en denken hierbij steeds meer aan de levensverwachting van de aarde. Deze ontwikkelingen sluiten natuurlijk perfect aan de visie die NIO uitstraalt.
De elektrische auto’s van NIO dragen dan ook bij aan het verminderen van de behoefte aan olie en het verlagen van de CO² uitstoot van auto’s. Op de langere termijn zorgt dit voor de consument ook kostenvoordelen, omdat ze niet meer maandelijks hun tank vol hoeven te gooien met brandstof.
Consumenten kunnen straks veel goedkoper hun auto opladen aan een elektrische paal of hun batterij huren. We zien dat dit soort investeringen vaak wel goed door consumenten wordt opgepikt.
Een voorbeeld hiervan is de toenemende vraag naar zonnepanelen: Relatief hoge investering in het begin, maar een positief rendement op de langere termijn.
Welke invloed heeft de wereldwijde chiptekort op het NIO aandeel?
NIO heeft de productie van hun voertuigen noodgedwongen stil moeten leggen. De geplande productiestop duurt in eerste instantie vijf dagen. NIO verwachtte in Q1 2021 dat er 20.000 tot 20.500 auto’s worden geproduceerd. Deze verwachting is nu teruggeschroefd naar 19.500 auto’s. Het gaat hierbij om de auto’s: ES8, ES6 en EC6. Het is natuurlijk strategisch gezien super slim om deze auto’s in mindering te brengen, omdat de ET7 het paradepaardje is van NIO. Hier wordt dus ook niet qua productie op ingekort. De verwachting is dat NIO vanaf Q3 2021 de vraag vanuit de markt met hun productie weer bij kunnen benen.
Concurrenten van NIO
Om te bepalen wie de concurrenten zijn van NIO is het belangrijk om te kijken wat NIO precies is. NIO is een autofabrikant van elektrische auto’s. Ze produceren auto’s tegen een prijs van circa €50.000 en het belangrijkste hoogtepuntje van NIO is dat de nieuwste auto een actieradius heeft van 1.000 km.
Nu zetten we de belangrijkste elektrische auto producenten onder elkaar om te kijken wat zij aanbieden aan de markt. Op die manier kunnen we bepalen in hoeverre er sprake is van concurrentie en wie precies dan de concurrenten zijn.
Wat zijn de overeenkomsten en het verschil tussen NIO en Tesla?

Tesla is natuurlijk wereldwijd de bekendste als het gaat om elektrische auto’s. Maar in hoeverre zijn NIO en Tesla nu echt concurrenten van elkaar? Het zijn natuurlijk allebei leveranciers van elektrische auto’s, waardoor ze allebei voorzien in de behoefte om de consument op een duurzame manier van A naar B te brengen in een eigen voertuig, check! De prijzen van de voertuigen zitten ook ongeveer tussen de €50.000 en €100.000. Maar toch zijn er aanzienlijke verschillen waardoor je kunt stellen dat het geen directe concurrenten van elkaar. Laten we bijvoorbeeld kijken naar de Model S. De Model S is één van de populairste merken van de Tesla. De Model S heeft als unieke feature dat het een topsnelheid kan bereiken van 322 km/u en de auto trekt binnen 2,1 seconden op van 0 naar 100km. Indrukwekkend natuurlijk! Daartegenover lever je wel flink in op actieradius. De auto’s hebben namelijk slechts een bereik van 628 km. De Tesla spreekt daardoor veel meer de snelheidsduivels aan.
Is het terecht om NIO de Tesla-killer te noemen?

Vanuit een heel nuchter perspectief is het natuurlijk onzin om te zeggen dat NIO een Tesla-killer is. Het bestaan van NIO zorgt er namelijk absoluut niet voor dat Tesla zijn bestaansrecht verliest. Beide producenten leveren dezelfde soort auto’s, maar ze bedienen allebei een compleet andere doelgroep. Zo heb je de groep snelheidsduivels die van 0 naar 100 willen gaan binnen een aantal seconden. Die snel over het wegdek wil scheuren. Maar aan de andere kant heb je ook de doorsnee gezinnen die veel meer waarde hechten aan een grotere actieradius, waardoor ze minder vaak het gedoe hebben met het opladen van de auto.
Kortom, Tesla en Nio zijn 2 elektrische auto producenten die perfect naast elkaar een bestaansrecht op kunnen bouwen. Dit is echter geen garantie dat dit voor altijd zo zou blijven. Beide producenten zijn nog volop in ontwikkeling om de actieradius te verlengen. Het kan maar zo zijn dat Tesla of Nio met een auto komt die de andere partij direct in de schaduw zet. Maar als we kijken naar het verleden, hebben we gezien dat er zoveel automerken bestaan en ze kunnen allemaal naast elkaar leven. Het is niet het een of het ander.
Wat zijn de overeenkomsten en het verschil tussen NIO en Polestar?
Polestar is een volledig elektrische auto die we steeds meer in Nederland op zien duiken. Het zijn prachtige auto’s om te zien, maar zijn ze ook net zo goed als NIO? De Polestar modellen kosten gemiddeld zo’n €50.000 en hebben een vermogen van 200 tot 400 pk. De snelste Polestar gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De auto’s zijn voorzien van een batterij met een actieradius van 440 tot 540 kilometer. Als we de auto’s dus naast elkaar zetten dan zou ik zeggen dat de Polestar een hele slechte B-variant is op de NIO.
- De auto’s zijn even duur;
- Ze zijn gelijkwaardig qua aantal pk;
- De actieradius van NIO is 1.000 t.o.v. de 540 van Polestar.
We kunnen door het 3e punt stellen dat NIO zeker weten een Polestar-killer is. Polestars rijden al in Nederland, zien we NIO-auto’s dan ook binnenkort in Nederland rondrijden?
Koersontwikkeling NIO aandelen
Om te bepalen hoe de koers zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen kijken we naar hoe de koers in het verleden is verlopen. Dit kan een goed beeld geven over hoe een koers in de toekomst zich zou kunnen bewegen.
Hoe ontwikkelde de koers van het NIO aandeel zich vanaf de beursnotering?

NIO opende op 10 september 2018 de koers op $9,90. In de eerste paar maanden verloor NIO al gauw waarde. De koers stond op 1 januari 2019 op $6.20, een ruime 30% onder de openingskoers. Het jaar 2019 was ook een drama voor NIO. De koers sloot namelijk op 1 januari 2020 $3,72. Er was nog veel onzekerheid over het bedrijf, ondanks dat ze stevig aan het groeien waren.
In het jaar 2020 brak het aandeel uit. De koers explodeerde in één jaar tijd van $3,72 naar $53,49 op 1 januari 2021. De koers steeg daardoor met ruim 1438%. In 2021 vond er een flinke correctie plaats, waardoor het aandeel halverwege 2021 weer terugviel naar $38,62.
Hoe ziet de toekomst van het NIO aandeel eruit?
Als we kijken naar het verleden van de koers, zien we dat er een hele grote opwaartse trend is. Dit heeft met name te maken met de populariteit van elektrische auto’s, dankzij Tesla. Doordat NIO een auto op de markt brengt die qua specificaties erg concurrerend is ten opzichte van Tesla brengt dat natuurlijk enorme hoop met zich mee. De titel Tesla-killer klinkt dan opeens extra aantrekkelijk. Vooral voor de beleggers die de Tesla trein hebben gemist.
Als we kijken naar de beurswaarde van Tesla, zien we dat ze worden geschat op 602 miljard dollar. NIO daarentegen is slechts geschat op 48 miljard dollar. Als we kijken naar het assortiment dat beide bedrijven aanbieden en het verschil in marktkapitalisatie, zou je gerust kunnen stellen dat NIO onder is gewaardeerd ten opzichte van Tesla.
Conclusie: Nu in NIO beleggen?

Ik denk dat er nog een enorme groeipotentie in NIO zit. De marktkapitalisatie en de EV wat ze aanbieden vergeleken met Tesla is wat voor mij doorslaggevende redenen zijn om in NIO te investeren. Ik ben me er wel goed van bewust dat NIO een behoorlijk risicoaandeel is. De spanningen tussen China en de westerse wereld loopt met regelmaat hoog op, waardoor er nog wel eens blokkades kunnen ontstaan voor NIO om voet op de Europese markt te krijgen. Daartegenover moeten we de Aziatische economie ook zeker niet onderschatten. China is de snelst groeiende economie wereldwijd en het is slechts een kwestie van tijd tot ze de Amerikanen voorbij streven.
Onderstaande elementen geven een indicatie van de huidige prijs ten opzichte van afgelopen 24 uur en afgelopen 52 weken. Op die manier heb je een goede indicatie op welke hoogte je op dat moment overweegt om het aandeel te kopen. Koop je NIO aandelen in de groene zone, dan koop je het aandeel op een relatief lage prijs. Koop je NIO aandelen in de rode- of gele zone, dan koop je het aandeel voor een gemiddelde tot hoge prijs.
Prijs laatste 24 uur
Prijs laatste 52 weken
Hoe kun je het beste een NIO aandeel kopen?
Als je overtuigd bent en je wilt zelf ook beginnen met het investeren in NIO, dan is het slim om eerst te bepalen voor welk termijn je in NIO wilt beleggen. Wil je investeren in de langere termijn of wil je juist op de korte termijn investeren (daytraden)? Bij NIO is het sterk aan te raden om te investeren op de langere termijn. Elektrische auto’s hebben namelijk hoogstwaarschijnlijk een groot deel van de toekomst in handen, waardoor een lang termijn strategie veel logischer is. De meest geschikte broker naar mijn mening om NIO aandelen te kopen is DEGIRO. DEGIRO biedt NIO aandelen aan voor extreem lage kosten wanneer je voor de langere termijn belegd.
Disclaimer: Met beleggen kun je je inleg verliezen
Wil je juist daytraden met NIO aandelen? Dan kan het interessant zijn om te beleggen met eToro. eToro is een CFD-broker waarmee je kunt swingtraden, long- en short gaan en met een beetje geluk een leuk zakcentje verdienen.
68% van de particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD’s met deze provider. Ga na of u begrijpt hoe CFD’s werken en overweeg of u zich het hoge risico op verlies van uw geld kunt veroorloven.

eToro is door Beter Beleggen uitgeroepen tot de beste broker van 2023
Meld je aan en begin binnen enkele minuten met beleggen over de hele wereld tegen lage tarieven.
79% van de particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD’s met deze provider.
Veelgestelde vragen over NIO aandelen
Naast de lagere prijs van NIO auto’s ten opzichte van Tesla’s, preseert NIO ook op gebied van actieradius beter dan de Tesla auto’s. Officieel bracht Nio de semi-zelfsturende technologie in oktober uit. Chinese klanten merken dat NIO’s rij assistent beter geschikt is voor Chinese verkeersomstandigheden.
Terwijl de toekomstige groeivooruitzichten van NIO positief zijn gebleven of zelfs zijn verbeterd (goede leveringsaantallen, onthulling van een sedan), is het veelvoud daarvan sinds december met 23 procent gedaald. Hoewel het aandeel niet is ondergewaardeerd, is de multiplier van het jaar ervoor meer in lijn gekomen met het fundament.
Nio-aandelen zijn gelijk geprijsd als Tesla, maar dat is niet geheel terecht. De waarde van een NIO aandeel is ongeveer $ 37. Dat is een marktkapitalisatie van zo’n $ 62,5 miljard voor een bedrijf dat vorig jaar een omzet van ongeveer $ 2,4 miljard deed.
Analisten verwachten op de lange termijn een groei te zien ontstaan. NIO is een vergelijkbaar aandeel als Tesla, met een vergelijkbaar of zelfs een product dat beter aansluit op de markt. Daarmee kan het zo maar eens zijn dat NIO de koers van Tesla achterna gaat.
Leuk dat te lezen
Hoi Lucien, dankjewel voor je bericht. Fijn om te horen dat je het leuk vindt! 🙂
Mooie uiteenzetting van feiten.
En prettig om het eens in vloeiend Nederlands te lezen, dan de Engelse translate. Wat ik nog mis het stukje angst Wat het aandeel (eigenlijk alle Chinezen aandelen) mee heeft gekregen vanuit Amerika. Het is zo dat een waakhond van Amerika in de papieren van de Chineze bedrijven wilt kijken die op hun beurs genoteerd zijn. Het laatste nieuws is dat ze al op hoog niveau met elkaar praten en onlangs hebben ze aangegeven op 1 juli nieuws naar buiten gaan brengen. Ze hadden juist hele klein positief bericht gedeeld. Maargoed ze zitten midden in de onderhandelingen.
Wat ik denk en begrijp is dat de mens als ze slecht nieuws horen het lang de aandacht krijgt. En mensen daarna handelen. Als het straks weer wat gesust is en wat positiever nieuws komt, wat nu al te lezen is. Heel langzaam het vertrouwen weer komt totdat straks van de 10 er 3 over de sloot zijn de rest ook volgt. Ik heb het al heel vaak meegemaakt dat het zo werkt. Van mij mag de wereld wel wat meer vertrouwen krijgen en zodoende goede initiatieven in een bedrijf worden ontwikkeld en over de wereld worden uitgespreid. Ik kan me niet voorstellen dat we over 10 jaar nog benzine rijden. Benzine is het nieuwe roken! 😉
Hoi Lex,
Bedankt voor je compliment. Het initiatief om meer elektrische te rijden is absoluut een aanwinst voor de waar de wereld van zou profiteren. Helaas zijn er nog grote oliemaatschappijen en continenten die een flinke vinger in de pap hebben en ook niet zomaar China overal hun gang laat gaan.
Het spreekwoordelijke hek is gelukkig al wel van de dam dat niemand er meer omheen kan dat elektrische auto’s de wereld veroveren. Natuurlijk rest de vraag nog: Welke van deze elektrische voertuigproducenten zullen overeind blijven, hoort NIO ook tot één van daarvan. Ik hoop het in ieder geval wel!